Rutas temáticas

Outra forma de conocer la zona yá fadiendo recorríos en coche. Esti tipu de rutas ufiertan una visión global de lo que podemos atopar no nuesu territoriu, paisaxes cuestos ya montañosos ya val.les fondos, amás de l.lugares tradicionales nas faldas de las montañas ya muitas ya guapas panorámicas.

Ruta de Sierra. CN-1

Itinerariu: Xavita - Xarceléi - Santarvás - L.lamas del Mouru - Ounón – Portiel.la

Distancia: 38 Km.

Salimos de Cangas del Narcea pola carretera comarcal AS-15 en dirección a Uvieo. A 2km de la vil.la alcontramos una parada obligada: el Monesteriu de Courias. Declaráu Monumentu Histórico-artísticu Nacional. Yá'l conxuntu monumental más importante del conceyu. Foi fundáu no sieglu XI ya inda agora conserva restos del sou orixe románicu. A día de güei yá Parador Nacional de Turismu. En pasando Courias, siguirémos la ruta por Tubongu, anda hai una ponte medieval ya una ilesia románica dedicada a San Mamés. En Xavita, a 15 km de Cangas, debemos desvianos a la drecha pola carretera de Cangas, CN-6, a L.lamas del Mouru.

Primeiro vamos topar Xarceléi, ande ta'l Palaciu de los Sierra del sieglu XVI, palaciu rural típicu con dúas torres inacabadas ya planta en forma de “U”, ya la ilesia de Santa María, que yá apare citada no 912. La edificación actual ta modificada anque conserva'l presbiteriu del sieglu XII. Siguimos pa Pambléi, ande ta la casona de los Sierra- Pambléi, nesti l.lugar pervive l'artesanía de la madera ya fabrícanse madreñas. Chegamos a Bruel.les. Aiquí hai un desvíu a la drecha que nos l.lieva a El Campu de Santarvás. La lienda cunta que nesti campu desenvolvíuse la batalla de Lutos, na que participóu'l propiu Pelayo, ya que cumo alcordanza d'esa victoria, construíuse esta ermita.

La edificación actual nun tien nada que ver cona orixinal. Conserva partes del sieglu XV ya modificaciones posteriores. Esti campu tien una gran tradición popular ya'l 19 de xunu celébrase una romería de marcáu carácter gastronómicu, qu'axunta a tola zona de Sierra ya a xente de los alredores. No entornu dipón d'un aria recreativa. La ruta sigue pola carretera que nos l.lieva a L.lamas del Mouru. Conocíu pola súa cerámica negra, esti pueblu ufiértanos un reflexu fiel de lo que fui la nobleza rural.

El Palaciu de los Sierra, sieglu XVI yá la cuna de los antiguos señores d'esti partíu, con una xenealoxía que se remonta a los tiempos de la monarquía asturiana. Conserva'l nucleu principal ya la ermita. Adosada na súa parte posterior hai una torre medieval de planta circular ya no sou interior inda contién mobiliariu historicista. La ruta sigue a Valcabu, antias de chegar a Becerrales, una carretera a la drecha l.lévanos a Siasu, en pasando esti l.lugar, alcontramos una bifurcación ya xiramos a la drecha hasta chegar a Ounón.

Aiquí podemos ver una panera hermosa con cordor, exemplu de las muitas qu'abondan en todu'l partíu. La carretera báxanos a Portiel.la, ande entroncamos cona carretera comarcal pola qu'empicipiamos la ruta ya pola que volvemos pa Cangas.

Ruta de L'Acebu. CN-02.

Itinerariu: Cangas del Narcea - Veigalapiedra - Santuariu de L'Acebu – Veigalapiedra - Carceda - Cangas del Narcea.

Distancia: 33 Km.

Salimos de Cangas del Narcea pola carretera del conceyu CN-2 que vei a Vialar ya enseguida, malapenas deixada atrás la vil.la de Cangas, coyemos a la drecha la carretera que l.lieva a L'Acebu. Pasamos polos pueblos de Robléu, Borracán ya chegamos a Veigalapiedra, parada tradicional pa descansar ya reponer fuerzas de los romeiros que suben andando a L'Acebu.

Siguimos pola carretera que sube dando vueltas a la montaña hasta l'altu ande s'alcontra'l santuariu de más veneración de toda la comarca. Aiquí podemos ver l'edificiu singular construíu no sieglu XVI cumo consecuencia d'unos feitos milagrosos qu'asocedienon no sitiu ande se l.levantaba una capiel.la antigua. No sou interior los retablos ya imáxenes son manieristas ya la mayoría vinienon de Courias.

Tamién yá posible esfrutar del sou entornu con un paséu agradable, yá que dende aiquí pueden contemplase unas panorámicas excelentes. El mirador de L'Acebu, asitiáu pouco antias de chegar al altu, muestra énte la nuesa vista todu'l val.le ande s'asienta la vil.la de Cangas ya'l val.le de Naviegu. Las sierras de Santa Isabel ya El Pandu, al fondu las d'El Valledor ya Los L.lagos. P'acabar, al sur la silueta d'El Cuetu d'Arbas, en La Cruz, camín a L.linares ya a un quilómetru de L'Acebu hai outru mirador que s'asoma a la sierra de La Serrantina.

Volvemos outra vez a L'Acebu ya a la vuelta baxamos pola pista qu'en Veigalapiedra sigue en dirección norte por Vil.lanueva, pasando pola ermita de La Pilarina, hasta l'altu de Viescas, ande vuelve a la carretera del conceyu CN-2. A la izquierda tomamos regresu a Cangas, pero antias, en Carceda, vemos la ilesia con restos románicos ya con pinturas murales interesantes no interior.

Ruta de los puertos

Itinerario circular La Riela - El Pozu de las Mul.lares Muertas - San Antolín de Ibias – Cecos - Puerto de El Coniu - La Venta - La Riela

Distancia 89 Km.

La Ruta de los Puertos nos facilita la tarea de resumir el contenido de una comarca tan extensa como la de Fuentes del Narcea a través de su itinerario circular, permitiendo la entrada por varios puntos de la comarca. Entrando desde la Riela los estrechos y encaramados valles de El Coutu, de rico patrimonio etnográfico, nos conducen hasta el alto de El Pozu de las Mul.lares Muertas donde la leyenda ha cobrado un sentido poético en el lugar. Dice que durante una tormenta varias mujeres murieron mientras se dirigían de San Salvador a Cangas del Narcea. El nombre del puerto también puede ser una derivación de “moliare mutsadas” (aguas estancadas), ya que durante la ocupación romana este punto era aprovechado para almacenar el agua que posteriormente se utilizaba en las minas de extracción de oro.

Tendrás la oportunidad de ver grandes panorámicas de las montañas por las que discurren rutas de senderismo en una de las entradas naturales al Parque Natural de las Fuentes del Narcea, Degaña e Ibias o los tradicionales pueblos de la vertiente ibiense como Seroiro. Desde ellos podrás comenzar multitud de rutas que te enseñarán su cultura y etnografía. En San Antolín se puede visitar el Aula de la Naturaleza del Parque Natural y el Centro de Interpretación de la Palloza. Tras pasar por el pueblo de Cecos y de vuelta a la zona canguesa por el Puerto de El Coniu, las vistas nos trasladan a los bosques de Muniel.los, considerado uno de los robledales más importantes de Europa.

Excelentes panorámicas sobre sus robledales son el deleite para los aficionados a la fotografía. Paisajes de gran belleza natural que no dejarán indiferente al visitante. No te pierdas ninguna de sus estaciones. Te parecerá siempre distinto.

Se puede visitar el Centro de Interpretación de Muniel.los que cuenta con una completa recreación de esta reserva y sus pobladores, así como dos miradores que permiten divisar el bosque en todo su esplendor. Para visitar el interior de la reserva es necesario solicitar permiso.

Desde La Venta, el río Narcea acompaña al visitante hasta alcanzar la localidad de La Riela, donde había comenzado la ruta.